< Alle onderwerpen
Afdrukken

Aanpak gezamenlijke inkoop

Voordelen van samen doen
  • Aannemers en installateurs kunnen goedkoper aanbieden door meerdere woningen in de directe omgeving. Het is ook goedkoper omdat de woningen op elkaar lijken qua bouwstijl, indeling en dergelijke.
  • Buurtbewoners en ECB weten samen meer, zodat de soms best ingewikkelde informatie sneller en beter uitgezocht kan worden. Immers de een is goed in het ene en de ander in iets anders.
Werkvolgorde

Hier beschrijven we ter inspiratie een gebruikte werkvolgorde uit een wijk elders in Nederland:

  1. Maak een inkoopteam van bewoners en mensen van de ECB. Deze mensen stellen een lijst van eisen en voorwaarden op, die ze samen vaststellen na overleg met de andere bewoners.
  2. Maak een Long list op basis van eigen onderzoek, bij voorkeur van bedrijven in de omgeving.
  3. Dik in naar een Short list met 3 of 4 bedrijven
  4. Bezoek de bedrijven (ook zo mogelijk waar ze bezig zijn met uitvoering) en schat in of ze voldoende capaciteit hebben om de klus te doen
  5. Nodig de bedrijven op de Short list uit (mits positieve ervaring van 4) een offerte te maken
  6. Kies de leverancier op basis van de volgende criteria
    • Prijs en aanbod
    • Referenties
    • Kwaliteit (materiaal en service)
    • Service & klachtenafhandeling
    • Een duidelijke offerte
    • Duidelijke communicatie
    • Certificering en aangesloten zijn bij branche-organisaties/garantietermijnen
    • Duurzaamheid & verwijderbaarheid van materiaal
  7. Laat de bewoners definitief ieder voor zich de opdracht te geven
  8. Uitvoering
  9. Monitoring voortgang, het inkoopteam beantwoord vragen
  10. Evaluatie onder de deelnemers en de bedrijven
Meer informatie

Lees deze pagina in de Kennisbank eens door over het zoeken naar bedrijven en de eisen die je aan hen kunt stellen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inhoudsopgave