Samen het verschil maken met de vaatwasser

Piek vermijden = woningnood bestrijden. Met die leus gaan de Energie Coöperatie Bunnik en de Energie Coöperatie Kersenweide Odijk inwoners helpen om slimmer met stroom om te gaan. Want de oplossing om de netcongestie tegen te gaan, ligt deels bij onszelf. Op maandag 18 mei 2026 start de campagne met een informatiebijeenkomst voor inwoners in de Meenthoek in Odijk.

V.l.n.r: wethouder Onno James, ECB-voorzitter Paul Zeef en ECB-coördinator Erik Alsema.

Tijdens die bijeenkomst krijgen belangstellenden uitleg over hoe veel kleine beetjes samen het verschil kunnen maken. “Als we met alle inwoners in staat zijn om onze energie gelijkmatiger over de dag te gebruiken ontstaat er ruimte voor nieuwbouw,” leggen Paul Zeef en Erik Alsema van de energiecoöperaties uit.

Vaatwasser

Het vermijden van piekuren is ook het eerste punt uit het manifest ‘Piek vermijden = woningnood bestrijden’, dat ze dinsdag overhandigden aan wethouder Onno James. Dat gebeurde in de keuken van de ECB-voorzitter, bij de vaatwasser. Want slim met stroom omgaan hoeft niet technisch of ingewikkeld te zijn. Onno James: “Met eenvoudige middelen kan je al helpen om de drukte om het stroomnet te verminderen. Bijvoorbeeld de vaatwasser voor 16.00 uur laten draaien.” Die veranderingen in stroomgebruik maken verschil, naast de uitbreiding van het stroomnet en verdeelstations.

Honderd huishoudens

Meten is weten. Ongeveer honderd huishoudens kunnen meedoen aan het project Piek Vermijden, waarbij een eenvoudige meterkoppeling op de slimme elektriciteitsmeter wordt aangesloten. Zo krijgen de deelnemers inzicht in hun energieverbruik. Via een online platform ontvangen zij informatie, tips en meldingen over gunstige momenten om stroom te gebruiken. Erik Alsema merkt het verschil. “Ik laad mijn elektrische auto zoveel mogelijk op als de zon schijnt. De auto is een grootverbruiker, dus laden buiten de piekuren kan echt een grote bijdrage leveren aan het tegengaan van netcongestie. Doordat de provincie Utrecht weinig industrie heeft, moeten we het juist hebben van het verschil dat we als huishoudens maken.”

Meer weten of meedoen?

Eerder berichtten we al over de actie “Piekvermijden” in dit nieuwsbericht. Meer weten over deze actie? Bezoek deze pagina op de website van Energiecoöperatie Kersenweide-Odijk of kom op onze volgende informatieavond op 17 juni in Bunnik (20:00 uur, zaal De Brug).

Wil je meedoen met onze actie? Geef je dan hieronder vrijblijvend op.

Bovenstaand nieuwsbericht is ook hier verschenen op de website van de gemeente Bunnik.

Stroomnet vol? We gaan “piekvermijden”

Ons elektriciteitsnet raakt steeds vaker vol. Dat komt doordat meer huishoudens zonnepanelen hebben, elektrisch rijden, koken op inductie en hun woning verduurzamen. Vooral op drukke momenten zorgt dat voor files op het stroomnet. Met name in de provincie Utrecht is dit een serieus probleem aan het worden. Zo kunnen nieuwe woningen, zoals die in de Kersenweide-Odijk, mogelijk niet aangesloten worden. Om dit probleem aan te pakken, starten de energiecoöperaties in Bunnik en Odijk het project “Piekvermijden = Woningnood bestrijden“.

Met Piekvermijden helpen inwoners om stroom slimmer te gebruiken: niet allemaal tegelijk tijdens piekuren, maar juist op rustige momenten. Denk aan het opladen van een elektrische auto in de nacht of tussen 10:00 en 16:00, de vaatwasser of wasmachine overdag laten draaien of apparaten slim plannen wanneer er genoeg ruimte op het net is.

Zo zorgen we samen dat er meer ruimte beschikbaar is op het bestaande elektriciteitsnet, ook voor nieuwbouw in de regio! Doe mee met onze actie en ontdek met ons wat je als huishouden zelf kunt doen. Tot ziens bij onze bijeenkomsten!

Bijeenkomsten over “Piekvermijden”

Op woensdag 17 juni en donderdag 25 juni 2026 organiseren we publieks­bijeenkomsten in Bunnik en Werkhoven waar je meer informatie kunt krijgen over deze actie:

  • 17 juni, 20.00 – 21.00 uur, zaal De Brug, Kerkpad 2, Bunnik . Meld je hier aan
  • 25 juni, 20.00 – 21.00 uur, Fruitbedrijf Vernooij, Herenstraat 79A, Werkhoven. Meld je hier aan

Deze actie wordt mede ondersteund door de Gemeente Bunnik en door de Rabobank.

Aanvullende informatie:
– Informatie vanuit netbeheerder Stedin over de netcongestie en de aansluitstop in onze regio.
– Informatie vanuit de Gemeente Bunnik.

Aanbod hybride warmtepomp bekend, doe mee!

Energie Coöperatie Bunnik heeft weer een inkoopactie voor een warmtepomp! Voor de kenners: we hebben dit keer gekozen voor de Nederlandse WeHeat (hybride) warmtepomp type Flint van 6 kW. Iedereen in de gemeente Bunnik kan meedoen en is welkom op de informatiebijeenkomst op 15 december 2025.

We hebben dit mooie aanbod gekozen als beste uit de 9 aanbiedingen van 5 regionale bedrijven. Dit aanbod wordt verzorgd door installatiebedrijf Heuvelrug Techniek uit Bunnik. Alle bewoners in de gemeente Bunnik kunnen via onze coöperatie een persoonlijke offerte aanvragen en zo besparen op gas.

Minder gas verbruiken

Door het installeren van een hybride warmtepomp kan het gasgebruik met wel 60 – 70% verminderd worden. In de wetenschap dat de gasprijzen blijven stijgen – de afgelopen 10 jaar verdubbelde de prijs al – is de aanschaf van een warmtepomp een goede keuze voor de toekomst! Bovendien kun je met dit model warmtepomp op termijn volledig van het gas af, zodra je huis voldoende goed is geïsoleerd.

Informatie en inschrijven

Hoe kun je meer informatie krijgen of je inschrijven voor deze actie? Simpel, je gaat even naar onze webpagina voor deze inkoop-actie. Na het inschrijven benadert Heuvelrug Techniek je voor een bezoek en het opstellen van een persoonlijke offerte. Uiteraard is zo’n bezoek en offerte zonder verdere verplichting. Eerst meer weten of meer van zulke acties? Bezoek de informatie-avond!

Informatiebijeenkomst 15 december

Op 15 december 2025 is er een informatiebijeenkomst, uiteraard met Heuvelrug Techniek, maar ook met isolatie-bedrijf AZ en glasbedrijf Tien SGA over onze lopende inkoopacties in de gemeente Bunnik.

Update: de presentaties van de voorbije avond vind je hieronder:

Meer weten? Bekijk de uitgebreide informatie. Vragen? Neem gerust contact met ons op.

Kierentest in Odijk en Werkhoven op 28 november 2025

O, kom er eens kijken! Vrijdag 28 november worden er kierentesten gedaan in verschillende woningen in Werkhoven en Odijk. Er kan dan veel rook uit de woningen komen. Het is ongevaarlijk maar best spectaculair. We leggen uit wat deze testen inhouden en waarom we deze doen. Iedereen is welkom om te komen kijken.

Tijdens deze kierentest (ook wel blowerdoor test genoemd) wordt er een grote ventilator op de voordeur gezet, die de lucht de woning inblaast en de luchtdruk in het huis tijdens de test verhoogt. Dan wordt er onschadelijke rook in de woning geblazen. Daarmee kunnen we zien hoeveel lucht en warmte de woning verliest via kieren. Cor Hofstee is ook met een warmtecamera aanwezig om metingen te doen.

Het kan er best spectaculair uitzien als er overal rook uit de woning komt, en iedereen is welkom om te komen kijken. We zullen ook foto’s en de resultaten van de testen delen op deze pagina.

Waar en wanneer?

De testen vinden plaats op deze plaatsen en tijden:

  • ‘t Haantje 1 in Werkhoven. Opbouw in de ochtend. Kierentest van 09.15 tot 10.15 uur (afbouw).
  • Otselaan 14 in Werkhoven. Kierentest van 11.30 tot 12.30 uur (afbouw).
  • Werdorperwaard 1A in Odijk. Kierentest van 14.15 uur tot 15.15 uur (afbouw).

Meer weten?

Lees ook over deze kierentest op Bunniks Nieuws. Meer acties? Bekijk de pagina met buurtacties in Odijk.

Warmtepomp-avond op 28 oktober in Zeist

Ja, het is weer die koude tijd van het jaar dat we aan warmte gaan denken. We organiseren dan ook dit jaar weer een informatiebijeenkomst, waarin jouw warmtepomp-vragen worden beantwoord en je meerdere warmtepompen van dichtbij kunt bekijken. Heb je serieus interesse? Lees onderstaand bericht en geef je op voor 26 oktober 2025 via deze link.

Zit je wel eens te denken aan een warmtepomp maar loop je dan tegen vragen aan zoals: “Is mijn huis wel voldoende geïsoleerd? Wat kost het allemaal bij elkaar? Verdien ik mijn investering terug?” dan is de informatieavond op 28 oktober in het Regionaal Energiecentrum (Slotlaan 279 in Zeist) iets voor jou. Jouw vragen kunnen we goed beantwoorden als je zelf informatie meeneemt zoals over jouw gasverbruik. Hoe het allemaal precies werkt van begin tot eind en welke info je zelf moet meebrengen, lees je hier.

Echt een goede keuze maken

Na de avond in Zeist ga je naar huis met voldoende informatie om je besluit te nemen. Je hoeft dus niet op de avond zelf te beslissen. Er kan ook iemand langskomen van de ECB om bij je thuis te kijken of om een offerte te beoordelen, zodat jij echt een goede keuze kunt maken. Meer weten over je persoonlijke offerte? Lees hier verder.

Alle actuele informatie rond deze inkoop-actie voor een hybride warmtepomp van 2025, vind je op deze pagina.

Dorpsbijeenkomst Werkhoven 23 juni over isolatieglas

Heb je nog oud dubbel glas, enkel glas of kozijnen die aan vervanging toe zijn? Kom naar de dorpsbijeenkomst over isolatieglas. Met zulk glas verlies je veel minder warmte en er verdwijnen koude plekken in je huis. We zien je graag op maandagavond 23 juni 2025 in Werkhoven. Dan vertellen we je alles over de inkoopactie met korting!

We vertellen je over subsidies voor isolatieglas, wat het oplevert aan comfort en besparing, en hoe je verouderd dubbel glas kunt herkennen. Dubbel glas ouder dan zo’n 20 jaar isoleert vaak lang niet zo goed als nieuw glas en kan het waard zijn om te vervangen.

Inkoopactie met korting

Ook kun je korting krijgen als je meedoet met de inkoopactie van de Energie Coöperatie Bunnik. Het glasbedrijf dat gekozen is voor de inkoopactie is ook aanwezig en zal wat vertellen over hun aanbod. Doe er je voordeel mee!

Aanmelden is niet verplicht, maar we horen graag of je komt zodat we weten hoeveel koffie en thee we moeten zetten. We hopen je daar te zien!

Datum en tijd: ma 23 juni 2025, 19:30 – 21:00
Locatie: huiskamer de Weerdenhof
Adres: Ds. Herm. Pollaan 5J, Werkhoven.

Tip: bekijk alle buurtacties in Werkhoven.

Bezoek ons kraampje op Tuinbraderie Odijk (17 & 18 mei 2025)

Ook dit jaar vindt weer de Tuinbraderie Odijk plaats, dit keer in het weekend van 17 en 18 mei 2025. Ook wij zullen er aanwezig zijn met een kraampje, bemenst door onze lokale vrijwilligers. Zien we elkaar op 17 en 18 mei in Odijk?

Ook dit jaar ben je welkom op de gezellige Tuinbraderie Odijk, dit keer op zaterdag 17 (van 10 tot 17 uur) en zondag 18 mei (van 10 tot 17 uur) 2025. In ons kraampje staan vrijwilligers klaar om je te informeren over vele “groene” onderwerpen. Heb je vragen over duurzame energie, energie besparen of deelvervoer? Kom langs en krijg antwoord van onze experts. Gewoon even een praatje maken mag natuurlijk ook!

Wat je kunt verwachten is duidelijke uitleg over: deel-auto’s en -bakfietsen, lokale groene stroom afnemen, warmtescans, de nieuwbouwwijk Kersenweide en nog veel meer. Wil jij ook als vrijwilliger deelnemen aan dit soort evenementen? Laat het ons weten of bekijk eens onze vacatures.

Meer weten? Lees ook dit nieuwsbericht van Bunniks Nieuws. Tot ziens!

Op naar een energiezuinige en sociale Kersenweide (Netwerkbijeenkomst 20 maart)

Alle (toekomstige) inwoners en professionals uit gemeente Bunnik zijn van harte welkom op de netwerkbijeenkomst van BunnikSamen op donderdagavond 20 maart in Odijk. Deze keer organiseert de Energie Coöperatie Bunnik de BunnikSamen-bijeenkomst. Deze avond is een uitnodiging om mee te denken over energiezuinige en sociale initiatieven voor de Kersenweide. Geïnteresseerde inwoners zijn van harte welkom! Lees ook ons nieuwere bericht.

De Kersenweide wordt een nieuwbouwwijk ten westen van Odijk met 1200 woningen. De wijk wordt veelzijdig en duurzaam, met zowel eengezinswoningen als appartementen. Koop en huur. Voor oud en jong. De gemeente wil graag van de wijk een energiezuinige wijk maken waarbij de energie van zonnepanelen zoveel mogelijk in de wijk blijft. Ook is een flinke rol voor deelvervoer met een lage parkeerdruk voorzien voor de wijk. Gemeente Bunnik heeft de Energie Coöperatie Bunnik gevraagd hierover mee te denken.

Betrokken bewoners

Betrokken inwoners uit Odijk, Werkhoven en Bunnik werken binnen de coöperatie samen aan bewust omgaan met energie, van het opwekken van lokale duurzame energie tot het besparen van energie thuis of elders. De Energie Coöperatie Bunnik zet zich in om de samenleving te versterken en zoveel mogelijk mee te laten doen in de energietransitie, ook voor minder draagkrachtige huishoudens.

Programma 20 maart 2025

Om 19.15 uur gaat de zaal open van Boerderij Het Burgje. (Weteringsdijk 6, 3984 LL, Odijk). Om 19.30 uur heet Paul Zeef, voorzitter van de Energie Coöperatie Bunnik, iedereen welkom. Lees ook ons nieuwere bericht hierover.

Er zijn plannen om een wijkorganisatie ‘Energie Coöperatie Kersenweide’ op te richten. Dick Kaas van deze werkgroep presenteert de technische en sociale onderwerpen van de wijkorganisatie. „We willen juist de sociale component van de toekomstige samenwerking tussen bewoners die we nog niet kennen op deze avond met elkaar verkennen. We hebben een wijk voor ogen waar inwoners een energiezuinige en ook een (sociale) gemeenschap gaan vormen. Maar hoe doe je dat?” In groepjes worden deze avond ideeën bedacht en besproken.

Afsluitend is er tot 21.30 uur gelegenheid om met elkaar in gesprek te gaan, nieuwe mensen te ontmoeten en bij te praten met bekenden.

Meedoen aan deze netwerkbijeenkomst van BunnikSamen* op 20 maart?

Alle geïnteresseerde (toekomstige) inwoners en professionals zijn 20 maart 2025 van harte welkom. Graag vooraf aanmelden via de blauwe ‘Meld je aan’-knop op deze pagina van BunnikSamen. Mocht dit niet lukken, stuur dan een mail aan info@energiebunnik.nl. Deelname is gratis. Er is plek voor 50 mensen. Tot dan!

*Het Netwerk BunnikSamen is een samenwerkingsverband van vrijwilligersorganisaties, maatschappelijke organisaties, zorg en welzijn. Ieder jaar worden door het Netwerk BunnikSamen bijeenkomsten georganiseerd om elkaar te ontmoeten, te inspireren en er samen te zorgen voor een stevige sociale basis in Werkhoven, Odijk en Bunnik onder het mom van ‘Alleen ga je sneller maar samen kom je verder’.

Nieuw: het energiespreekuur komt naar Werkhoven!

Als je energie wil besparen in huis, dan komt er heel wat bij kijken. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Onze vrijwilligers helpen je op weg, ook tijdens het nieuwe energiespreekuur in het mooie Werkhoven.

Foto © Cor Hofstee.

Goed nieuws: het energiespreekuur vind je ook in Werkhoven (foto). Dat betekent dat je ook hier gratis kunt binnenlopen zonder afspraak. Het is om de week op vrijdagavond en donderdagmiddag. De eerstvolgende keren zijn: vrijdag 17 januari van 19.30 tot 20.30 uur en donderdag 23 januari van 16 tot 17 uur in Werkhoven. Meer weten? Alle info en datums over ons energiespreekuur vind je op deze pagina. Daar vind je trouwens ook alle andere manieren waarop wij hulp bieden vanuit de ECB.

Avond Duurzaam Wonen goed bezocht

Een tiental bedrijven en andere organisaties waren door de ECB uitgenodigd op de info-avond van 13 november. Daar konden bezoekers ontdekken hoe je je woning kunt isoleren of op meer duurzame manier verwarmen. Loop je even mee langs de interessante onderwerpen?

Inkoopactie warmtepompen gestart

Op deze avond werd door de ECB ook de start gemaakt van de huidige inkoopactie voor een hybride warmtepomp. Wil je hier meer over weten, kijk dan hier of bekijk de presentatie van ECB en HeatTransformers over deze actie, onderaan de pagina.

Bedrijven en presentaties

De volgende bedrijven toonden op deze avond hun producten en diensten:

In de raadszaal van het gemeentehuis werden enkele presentaties gegeven die je hieronder kunt bekijken:

  1. a. Presentatie van de Junior Klimaatburgemeester (volgt nog).
    b. “Het gaat de goede kant op maar…“, Hans Dam, senior klimaatburgemeester.
  2. Inkoopactie hybride warmtepomp, Uitvraag en selectie, Erik Alsema, ECB.
  3. Zin en onzin van hybride warmtepompen, aanbod voor ECB inkoopactie, HeatTransformers.
  4. Zonnestroom en thuisbatterij, Kristian Spek, Erik Alsema, ECB.
  5. “Wilco en het biobeest”, voordracht door Wilco Machielsen (geen presentatie).